maandag 10 november 2014

1e KoeKedozeKwis, Oostende, zaterdag 8 november


Een quiz zoals ik die zelf zou willen organiseren, komt spontaan bij me op als ik terugdenk aan zaterdagavond. Het klopte (bijna) allemaal. Schitterende powerpoint, uitstekende bediening, mooie vragenreeksen, goeie presentatie, flinke jury, perfecte moeilijkheidsgraad (enkele schijnbaar iets te makkelijke linkenrondes zoals de Walen en Mars afgewisseld met meer uitdagende rondes) ... noem maar op. Wat mij betreft een toonbeeld van een quiz dat zowel een breed publiek als iets meer geoefende teams 'alla' B.E.F.! kan aanspreken. En als ik me goed heb geïnformeerd, dan viel de quiz ook nog eens in de smaak van ploegen uit de top 100 van de VQR. Een diepe buiging, een staande ovatie en diens meer zijn dan ook op hun plaats voor deze prestatie van de KoeKedozeKlan. Ik had er op basis van het enthousiasme dat ze vooraf volop etaleerden, hun professionele website en mijn buikgevoel heel veel van verwacht en die verwachtingen werden niet alleen ingelost, ze werden overtroffen!

Faros zou echter Faros niet zijn moest hij geen oog hebben voor wat beter kan. De tafelrondes waren zeer goed gemaakt ... spijtig genoeg kregen we bijna geen tijd om ervan te genieten (tafelrondes oplossen terwijl je ook nog eens naar andere vragen moet luisteren is NOOIT een goed idee). Er was blijkbaar geen tussenweg tussen pils en triple ... het kostte B.E.F.! waarschijnlijk de vierde plaats ... Niet dat de triple niet smaakte, integendeel, maar normaal hou ik het bij een witteke of een kriek, dan loopt het quizzen gesmeerd zonder dat ik meer oog heb voor het schoon dat niet op de powerpoint was te zien ... De zaal was te klein, ik vind het schandalig dat KKK slecht 31 ploegen van deze schitterende quiz kon laten genieten. En last but not least: is sta er op dat KKK zijn quiz volgend jaar niet meer organiseert op dezelfde avond als die van 4 Schellen Hespe, ik zou deze laatste immers ook nog eens willen spelen en ik wil die van KKK zeker niet missen!

Wat de prestatie van B.E.F.! betreft, we gingen voor de 5de plaats en daar belandden we ook. Natuurlijk hadden we graag '4 zonder stuurman' en/of 'Hup Mariette feat. Staf' geklopt ... maar dat we halverwege de quiz aan de leiding zouden staan met in onze achteruitkijkspiegel ondermeer LAW en 'Freddy het kalfje feat. een paar Alzheimers' dat hadden we nooit kunnen/durven dromen. Op den duur woog de intimidatie door niet nader vernoemde topquizzers en het alcoholpercentage van de triple te zwaar en zakte B.E.F.! weg van de eerste naar de vijfde plaats. Niet dat we dat niet hadden verwacht maar ergens bemerkte ik aan de B.E.F.!-tafel toch enig ongenoegen om het misgelopen podium, maar dit ongenoegen woog geenszins op tegen de bakken spelvreugde die ons te beurt was gevallen.

Wat hebben we geleerd? Dat als ze vragen naar het vorstendom waar Dracula de plak zwaaide je niet te rap Transsylvanië mag antwoorden maar ook eens Walachije mag overwegen (vooral in een Walenronde), dat er iets is als de wet van Stigler die zegt dat een uitvinder zich dikwijls de kaas van het brood laat eten door een andere uitvinder, dat Pedro Alvares Cabral tijdens een reis naar India Brazilië ontdekte (gelukzak!),  dat Giger een Zwitsere (een echte, geen Wahlschweizer) grafische artiest is die heel wat artwork afleverde en ondermeer het 'gezicht' van de Alien-films (mee)bepaalde, dat Leonardo di Caprio in 'The Wolf of Wall Street' gestalte gaf aan  Jordan Belfort, dat de woorden ezelsoor als emmeren verschillende betekenissen hebben de ene al interessanter dan de ander, dat Baloo uit het Jungleboek een lippenbeer is en dat de sjerpa van Kuifje (al dan niet) luisterde naar de naam Tharkey. Verder maakten we ook kennis met de ons totaal onbekende candiru (of vandellia cirrhosa), een klein zoetwatervisje uit het Amazonegebied die voor flink wat ellende kan zorgen en kwamen we te weten dat de stijlfiguur chiasme of kruisstelling staat voor een repetitio met omkering (een voorbeeld zou dit duidelijker moeten maken: je moet niet leven om te eten maar eten om te leven).

De punten. Tja, veel reden voor 'puntenaftrek' zie ik niet maar in het bereiken van perfectie geloof ik ook niet (het nastreven daarentegen ...) vandaar een dikke 8,5. Mits KKK rekening houdt met mijn opmerkingen zit een 9 er volgend jaar echt wel in. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten