zaterdag 19 december 2015

Noord-Zuid Delightquiz, Beselare (Zonnebeke), vrijdag 18 december 2015

Van onze reporter ter plaatse : 

Een quiz waar duidelijk heel veel werk in gestoken was en dus een zeer dikke proficiat voor de samensteller! Technisch heel hoog niveau. Knap! Grote duidelijke powerpoint, herhaling van de vragen, ... Alles (behoudens enkele schoonheidsfoutjes) tot in de puntjes verzorgd!

Voor B.E.F! was het een thriller van begin tot eind. Met in de zaal The Black Velvets links en Les Non-Classées rechts van ons zaten we direct op spanningsniveau. Fiasco stond direct aan de leiding omdat we slecht startten. Een paar serieuze blunders in de eerste ronde (Santa Montefiore en Pole Pole) kostten ons een top-3 notering bij de eerste tussenstand. Ronde na ronde kwamen we terug maar het was echt zwoegen. In de 9e ronde waren onze jongste B.E.F!-fers werkelijk outstanding (de 'oudjes' zaten er bij en keken er naar ...). Noot van Faros AKA Captain B.E.F!: mijn jongetjes zijn eindelijk mannen geworden!

Kleine smet op het gebeuren. Van diverse ploegen bereikten ons klachten over de ronde '11.11.11 zoekt echte mannen' waar het niet zo duidelijk was dat je per vraag meer dan 1 foto mocht gebruiken. En echt, wij hadden het ook niet direct zo begrepen. Tot we beslisten toch maar alle foto’s te gebruiken ... en we zowaar een score van 41 op 41 haalden.

Toch ook nog een opmerking over de moeilijkheidsgraad. Voor gelegenheidsploegen kwam dit toch aan als een zeer zware 'Light quiz' ... Hij was dan ook eerder light in het hoofd van de samensteller dan in dat van de vele occasionele quizzers en/of 11.11.11 sympathisanten.

Noot van de samensteller van de quiz

- i.v.m. moelijkheidsgraad: 'light' is inderdaad 'light' in het hoofd van de samensteller ... voor de Noord-Zuid stop ik max. 2 vragen per ronde waarop ik zelf in een quiz het antwoord niet zou weten ook al luister ik goed naar de instructies en vragen en kijk ik goed naar de powerpoint. Toch wil ik ook opmerken dat de voorspelende teams (2 teams van telkens 3 juryleden/quizmedewerkers die nooit of uiterst zelden quizzen en dus zeker representatief zijn voor de modale gelegenheidsploegen) beiden 61% haalden. Overigens noteerde ik slechts één zaalsolo: De Erpels met Balthus. De andere vragen werden allen 3 keer of meer correct beantwoord. Wat Balthus betreft, Dr. Staf 'himself' liet zich daarover op Los Flippos als volgt uit: 'als je een schilderij ziet met jonge meisjes en poesjes noteer dan maar Balthus'. Blijkbaar volgen niet alle Los Flippos-gebruikers de wijze raad van Dr. Staf op.

- i.v.m. de onduidelijkheid bij RONDE 6 :

uit de powerpoint :



uit de voorgelezen teksten  (inclusief tikfout die ik nu pas ontdek):

uit het antwoordformulier : wetende dat elke voorgelezen vraag op 2 punten staat en dat er 17 foto's werden getoond ...

niet duidelijk ... tja ... misschien nog teveel bezig met de tafelronde (lijstjes van 11.11.11) ...

2 opmerkingen:

  1. De opmerking die ik bij ronde 6 gehoord heb is dat door alle foto's te gebruiken je meer 'extra' punten kon verdienen dan met de vragen zelf en dat dat teveel van het goede was. Misschien was dit bedoeld om de niet regelmatige quizploegen te helpen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het was gewoon een ronde waarin voorgelezen vragen gecombineerd werden met een fotoronde. Die (volgens mij zeer toegankelijke) foto's die je moet bijpassen moet je zien als extra-vragen. En dat je met extra-vragen punten kunt verdienen lijkt me niet meer dan logisch. Naar de gelegenheidsquizzer toe konden de foto's misschien de voorgelezen vragen toegankelijker maken.

    BeantwoordenVerwijderen